Trwa właśnie okres rekrutacyjny do placówek edukacyjnych. Część maluchów widnieje już pewnie na listach kandydatów zakwalifikowanych na przedszkolaka.

Drodzy Rodzice! To dobry moment, by pomyśleć o… wrześniu!

Jeśli Wasze dziecko szuka kontaktu z rówieśnikami, bez problemu odpowiada sąsiadom „dzień dobry”, jest prowodyrem zabaw na osiedlowym podwórku – świetnie! Nie zapominajmy jednak, że nawet dla takiego malucha rozpoczęcie przedszkola może być trudnym doświadczeniem i warto się do niego dobrze przygotować.

Większość placówek realizuje obecnie dni adaptacyjne; są takie, które umożliwiają rodzicom przebywanie z dzieckiem w przedszkolu przez pierwsze tygodnie od rozpoczącia roku szkolnego (w zależności od indywidualnych potrzeb), są takie, które organizują adaptację w wyznaczonym terminie, np. 3 dni, zazwyczaj króko przed 1. września.
Jeśli mamy dwójkę dzieci, które rozpoczynają przedszkole w różnych grupach wiekowych w tej samej placówce, warto zadbać o to, by oboje rodziców/opiekunów mogło wspomóc swoją obecnością każdą z pociech.

Udział w dniach adaptacyjnych to jednak nie wszystko, co możemy zrobić, by umożliwić naszym dzieciom dobry start edukacyjny.
Już teraz czytajmy dzieciom książeczki o przedszkolnej tematyce. Wśród dostępnych na rynku pozycji na ten temat polecam m.in. „Tupcio Chrupcio nie chce iść do przedszkola” Anny Casalis czy „Franklin. Wielka Księga Przedszkolaka” Paulette Bourgeois i Brendy Clark. Przejdźmy się z maluchem do osiedlowej biblioteki, gdzie często można znaleźć całą półkę różnych sympatycznych tekstów o tym, ile ciekawych przygód czeka dziecko w przedszkolu.
Jak najczęściej wybierajmy się na spacer w okolice przedszkola. Rozmawiajmy z dzieckiem o tym, co się robi w przedszkolu – pomocne może być przygotowanie z dzieckiem obrazkowego harmonogramu dnia, a nawet ćwiczenie go w domu: „o tej godzinie jest śniadanko, a potem zajęcia plastyczne/muzyczne, zabawy albo spacer, obiad w południe, drzemka, a po podwieczorku będę cię odbierać”.
Przed rozpoczęciem przedszkola można skorzystać z oferty zajęć grupowych organizowanych przez osiedlowe domy kultury, czy rodzinne kawiarnie. Warto też samemu jak najczęściej bawić się z dzieckiem w odgrywanie przedszkolnych scenek przy użyciu pluszaków, wspólnie rysować, malować, tworzyć plastelinowe zwierzaki, przyda się też nauka korzystania z nożyczek.
Jeśli mamy możliwość, podrzucajmy dziecko babci czy cioci, by stopniowo oswajać je z rozłąką. Idealnie, gdy nasi znajomi czy rodzeństwo mają pociechę w zbliżonym wieku do naszej i maluchy mogą się spotkać od czasu do czasu, by się wspólnie pobawić.

Na koniec chciałabym serdecznie polecić bezpłatne publikacje Instytutu Małego Dziecka im. Astrid Lindgren:

„Wsparcie na starcie. Moje dziecko idzie do przedszkola” – do pobrania ze strony Internetowej Instytutu: Link: http://www.imd.org.pl/upload/wsparcie_na_starcie_druk_web.pdf

oraz

dla dzieci „Idę do przedzkola”

Link: http://www.imd.org.pl/upload/ide_do_przedszkola_web.pdf

która pozowoli Wam na przygotowanie spersonalizowanej książeczki.

Początki w przedszkolu bywają trudne, zwłaszcza jeśli dziecko było do tej pory pod opieką mamy, bądź niani, która mogła mu poświęcić całą swoją uwagę. Jednak, gdy odpowiednio się na te początki przygotujemy, jest spora szansa, że poranne rozstania pójdą gładko.

POWODZENIA!

Ps. Okres adaptacyjny, gdy dziecko oswaja się z nową sytuacją w przedszkolu wynosi ok. 4-6 tygodni, jeśli po tym czasie zaniepokoi nas rodziców, albo nauczyciela, że dziecko ma trudność z odzywaniem się w przedszkolu, mogą to być objawy mutyzmu wybiórczego. Co każdy powinien wiedzieć o mutyzmie wybiórczym w wykładzie dr Annie Simpson w języku angielskim:
https://www.youtube.com/watch?v=C_qeJWkkwHU

a tu krótkie opracowanie: Co każdy powienien wiedzieć o mw